Delil İddia Sahibine Aittir
İddia adlı kumarı oynatıp, buradan gelen gelirle, imam hatip okulu açan zihniyet karıştırabilir ama iddia özellikle itham edici iddia oyun değildir!
İddialar fitne çıkartmaya matuf ise fitne çıkartanın hükmü ve rezilliği de bellidir.
Bir hadis i şerif mealinde ve bundan kaynaklı mecelle maddesinde: “Delil iddia eden üzerine, yemin inkâr eden üzerine gereklidir” buyrulmaktadır.
Delili sunmakla görevli makam sahibinin, delilsiz iddiada bulunması, makama hürmetsizlik, topluma karşı terbiyesizliktir.
Delile dayanmayan ihtimaller yok hükmünde iken, delil sunma makam ve gücüne sahip kişinin delilsiz laf söylemesi fitne çıkarmaktan başka bir şey değildir.
İnsanlar yorum yapabilir, yorumlar da genelde; yasama, yönetim, yargısal veya bilimsel olur. Halkın yorumu, bilgisi düzeyinde olur, ya bir bilgiyi taklit eder ya da sevgisinin yanlış tezahürü sonucu itham eder. Halkın yorum, iddia ve ithamında bilimsellik, yönetimsellik ve yasama pek görülmez direk yargısal yorum görülür, bu da makul ve kabul edilebilir bir şeydir!
Ama kamu görevi gören ve de özellikle idari makam işgal edenin, sıradan bir halk gibi davranması kabul edilebilir bir şey değildir. Özellikle kamu zırhına güvenip ağzına geleni söylemesi bas bayağı basitlik ve acizliktir.
Kesin olarak sabit olan şey, şüphe ile yok olmadığı gibi şüphe ile kesin sonuca varmak olmaz! Halkın genelini ilgilendiren konularda özellikle şüpheli şeyleri kesin olmuş gibi hüküm vermek, düpedüz fitne çıkartmak anlamına gelir ki, bunun da hükmü adam öldürmek gibidir!
Zamanların değişmesi ile hükümlerin değişeceği inkâr edilemez bir gerçek olsa da sakıt olanın geri gelmeyeceği de aşikârdır! Suçlu cezasını çekmeden yanıldım veya kandırıldım diyerek başkalarını suçlaması, onun üzerinden işlediği suçları düşürmez. Geneli ve kamuyu ilgilendiren konularda belli bir kısmın affediyor olması da suçu suç olmaktan çıkarmaz.
Ne pozitif hukukta, ne mevzu hukuk ta, ne de örfi hukuk ta suç işleyenin işlediği suçun cezasını çekmeden güçlü olduğu için masum sayıldığına dair bir işaret yoktur. Suçu işleyenin, başkalarını bu suçla suçlama iddiası da onu masum kılmaz, cezasını hafifletmez.
İki şerden az olanı seçilir hükmü var diyerek az şerlinin hakka galebe çelmesi, hakka tecavüze yardım etmektir. Başkalarının hatalarını dillendirerek, kendi hatalarını saklamak ve bunu başarıyor olmak kimseyi haklı yapmaz!
İspatı mümkün olmayan iddiada bulunmak iftira, olmayan bir şeyi varmış gibi göstermeye çalışmak şizofrenidir. Olmayan bir şeyi varmış gibi göstermeye çalışmak için düzen ve düzenek kurmak ise terörün bir kolu olan tedhiş kavramı içine girer.
Adam olan için iddia, oyun değil, insanı müfteri yapacak önemli ve hassas bir konudur.